پروبلماتیک مدرنیته ﺷﻬﺮی:تهران در سینمای قبل از انقلاب اسلامی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ ﺷﻬﺮی در ﺑﺴﻴﺎری از ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣـﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﺗﻬﺮان در ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ درواﻗﻊ ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺤﻮﻻت ﻣﺪر ﻧﻴﺘﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ .ازاﻳﻦ رو، اﻳﻦ اﻣﻜﺎن وﺟﻮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺪد ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﺷـﻬﺮ ﺗﻬـﺮان، ﺗﺄﻣﻠﻲ اﻧﺘﻘﺎدی از ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ اﻳﺮاﻧﻲ اراﺋﻪ دﻫﻴﻢ . در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳـﻴﻨﻤﺎی داﺳـﺘﺎﻧﻲ ﻗﺒـﻞ از اﻧﻘــﻼب اﺳــﻼﻣﻲ ﺑﺮرﺳــﻲ ﺷــﺪه اﺳــﺖ .ـﻪ ﻫــﺪف ﻧﻮﻳــﺴﻨﺪﮔﺎن اﻳــﻦ ﻣﻘﺎﻟــﻪ ﺑـ ﺗﺒﻌﻴــﺖ از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﭘﺮدازاﻧﻲ ﭼﻮن زﻳﻤﻞ و ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺘﻦ از روﻳﻜﺮد اﻧﺘﻘﺎدی واﻟﺘﺮ ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺨﻴﻞ و ﺑﻴﻨﺶ ﻏﺎﻟﺐ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻳﺮاﻧﻲ را ﺑﻪ ﻣﺪد ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﺷﻬﺮ در رﺳﺎﻧﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﻛﺸﻒ ﻛﻨﻨﺪ . ﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﻦ ﺗﻀﺎد روﺳﺘﺎ و ﺷﻬﺮ، اراﺋﻪ ﺗﺼﺎوﻳﺮی دوﮔﺎﻧـﻪ از اﻣـﺮ ﻣـﺪرن، ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺷﻬﺮ، ﺑﻪ ﻫﻢ رﻳﺨﺘﮕﻲ ﻧﻈﻢ ﻛﻴﻬﺎﻧﻲ ﺳﻨﺘﻲ در ﺷﻬﺮ ﻣﺪ رن، ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی ﻋﻘﻼﻧﻴﺘﻲ ﻧﺎﻣﻨﺴﺠﻢ در زﻧﺪﮔﻲ روزﻣﺮه ﺷﻬﺮی و اﻧﻮاع ﮔﺴﺴﺘﻬﺎ و ﺷـﻜﺎﻓﻬﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ اﻗﺘـﺼﺎدی ﻣﻮﺟﻮد در زﻧﺪﮔﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎی ﭘﻴﺶ از اﻧﻘﻼب ﺑـﻪ ﺑﺎزﻧﻤـﺎﻳﻲ آن ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
منابع مشابه
بازنمایی حضور و نقش زنان در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی
پژوهش حاضر به این پرسش پاسخ میدهد که جایگاه زنان سینماگر در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی (1347-1392) چه تغییراتی کرده است. براساس یافتههای پژوهش با تکیه بر دیدگاه بازتاب و روش اسنادی و تحلیل محتوای کمی، در دورة ده سالة پیش از انقلاب، حضور زنان در عرصة سینما به غیر از جایگاه موسیقی و تا حدودی جایگاه بازیگری در سایر جایگاهها از دورههای مختلف بعد از انقلاب کمتر بوده است. در دورة «دفاع ...
متن کاملبازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی
مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دیندار و دینداری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز بهعنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانهای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...
متن کاملبررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران
در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیتنگر، موضوعاتی همچون جامعهی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاستهای حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولتهای گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیمبندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونهای سی عددی از فیل...
متن کاملبازنمائی نقش زنان در سینما (سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)
بررسی رابطه فرهنگ، ارزش ، اخلاق و هنر که از دل زندگی روزمره برخاسته است در عصر زندگی مدرن با چالش جدی مواجه شده است . سینما به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای بیان و سامان بخشی مسایل زندگی علاقه رهایی بخش و انتقادی خود را در راستای کشف قواعد اخلاقی ایجاد نموده و بر آنست که از زندگی ابهام زدایی و با انتقاد به زبانی هنری آنها را بازنمایی کند . با مقایسة فیلمهای سینمایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی...
متن کاملسنخشناسی گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران
پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزههایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن بهعنوان وسیلهای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش با مطالعه 44 نمونه از آثار سینمای دینی پس از انقلاب با روش تحلیلِ گفتمان و نشانهشناسی گفتمانی تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که گفتمانهای سینمای دینی پس از انقلا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 12
صفحات 89- 114
تاریخ انتشار 2008-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023